close

Hírek

Meghívó

Antall József születésének 93. évfordulója alkalmából rendezett

Emlékestre


Megemlékezést tart:

 Prof. Dr. Habil. Szalály Sándor, Dsc

a Veritas Történetkutató Intézet és Levéltár főigazgatója

 

 Pálfy G. István

újságíró, irodalomtörténész

 

Házigazda:

Csáky András

 

Időpont: 2025. április 11., 17.30 

Helyszín: Ceglédi Városháza Díszterme
(Cegléd, Kossuth tér 1.)

bezár

Antall József Baráti Társaság

"Természetesen mindenütt vannak demagóg hangok, olyan politikai élet nincs, ahol ne lennének, akik olcsó megoldásokat javasolnak."

előző következő
Archívum Politikai írások Független Kisgazdapárt tervezete (1956)
  • Antall József
    • A család története
    • id. Antall József
    • Antall József élete
    • Tételes biográfia
    • Politikai eszmerendszere
  • Emlékezet
    • Temetés
    • Emlékhelyek
  • Archívum
    • Beszédek
    • Parlamenti beszédek
    • Interjúk
    • Politikai írások
    • Tanulmányok
  • Kommentár
    • Megemlékező beszédek
    • Interjúk
    • Írások, esszék, tanulmányok
    • Könyvek
    • Videók
  • Antall József Baráti Társaság
    • Adatok, dokumentumok
    • Modell és Valóság előadássorozat
    • Vendégeink voltak
    • Biztonsági intézkedéseink
    • Tagjaink voltak
    • Hír archívum
  • Adományozói felkérés
  • Kapcsolat

Honlapunk fejlesztését támogatta:

Alapítvány a Közjóért

 

 

 

 

 

Független Kisgazdapárt tervezete (1956)

Kádár János – a rádióban 1956. november 15-én közölt nyilatkozatában – megállapította, hogy a Magyar Szocialista Munkáspárt lemond a kormányzati pártmonopóliumról, és elfogadja a szabad választások elvét azokkal a pártokkal, amelyek elismerik a szocializmus alapelveit és vívmányait.

Erre való tekintettel – a többi párt szempontjainak figyelembevételével – a Független Kisgazdapárt összegezi álláspontját a kibontakozás útjáról és a kiegyezés módjáról.

I. Politikai feltételek

A szovjet csapatok kivonása Magyarországról. Teljes amnesztia a forradalom és szabadságharc résztvevőinek. A Szovjetunióba történő deportálások azonnali megszüntetése, és az eddig deportáltak azonnali hazaszállítása és szabadon bocsátása. Az engedélyezett pártok egyenjogúsága és szabad működésének biztosítása. A szabad, általános és titkos választások elvének elismerése és gyakorlati biztosítása. Magyarország és a magyar nép súlyos anyagi helyzete miatt – minden politikai feltétel nélkül – a külföldi segélyek és előnyös kölcsönök elfogadása. Az ÁVM teljes felszámolása, az egységes államrendőrségbe történő burkolt beépítésének megszüntetése, volt tagjainak kollektív kizárása az új karhatalmi szervekből.

II.Katonai kiürítés

A Független Kisgazdapárt – a teljes egyenjogúság alapjára helyezett szovjet–magyar barátság érintetlenül hagyása mellett – követeli a szovjet csapatok kivonását Magyarország területéről. Ennek biztosítására a legrövidebb időn belül szerződést kell kötni a Szovjetunióval.

1. A szerződés megkötésétől számított két hónapon belül az utolsó szovjet egység is elhagyja Magyarországot. A szovjet csapatok azonnal kiürítik Budapestet és visszatérnek a forradalom előtti támaszpontjaikra. Utána – 10–14 napos időközökben – kivonják csapataikat a Dunántúlról és a Jugoszláviával határos alföldi megyék területéről, majd a második szakaszban – Szabolcs-Szatmár megye kivételével – az összes többi területről, végül pedig a Szovjetunióval határos Szabolcs-Szatmár megyéből. Ezalatt a szovjet csapatok és hatóságok tartózkodnak az ország ügyeibe való katonai, rendőri vagy bármilyen más (gazdasági, társadalmi) jellegű beavatkozástól. A kivonulás lebonyolítására és a támaszpontok felszámolására magyar–szovjet vegyes bizottságot kell szervezni.

2. A szovjet csapatok kivonulása alatti időben, ami alatt újabb szovjet egységek nem léphetik át a magyar határt, szükséges az ország belső állami, társadalmi és gazdasági rendjének a biztosítása. A magyar kormányzat – egyetértésben a szovjet kormánnyal – gondoskodik erről:

a) felállított és felállítandó egységes magyar karhatalommal:

aa. honvédség (a karhatalmi és határvédelmi feladatok ellátására);

bb. rendőrség (a rendészeti feladatok ellátására);

cc. munkásőrség (a gyárak és üzemek védelmére);

dd. faluőrség (a falvak és mezők védelmére).

b) A magyar és szovjet fél – a kormányok között létrejött egyezmény alapján – kérjen fel baráti államokat ideiglenes biztonsági csapatok küldésére. Ezzel lenne áthidalható az ENSZ-rendőrséggel szemben – szovjet részről – támasztott diplomáciai idegenkedés. Ezek az államok: 

aa. a varsói szerződést aláíró Lengyel Népköztársaság;

bb. a semleges, szocialista Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság;

cc. a Szovjetunióval megnemtámadási és barátsági szerződést kötött Finn Köztársaság. Az említett biztonsági egységek vegyes alakulatokban (századonként), finn főparancsnok, lengyel és jugoszláv helyettes parancsnoksága alatt működnének. Mellettük tanácsadóként magyar, és a szovjet csapatok kivonulásáig, szovjet főtiszt állna. Biztonsági feladatukat az ország függetlenségének helyreállításáig – a magyar kormány kívánságainak megfelelően – a magyar fegyveres erők megszervezéséig teljesítenék. Az ENSZ csak polgári megfigyelők útján ellenőrizné a csapatok működését, a magyarországi viszonyok általános normalizálási folyamatát, és a világszervezeti segélyek szétosztásának biztosítását.

III. Magyarország kormányzása

A magyar politikai kibontakozás közjogi és kormányzati jogforrása az 1946-os alkotmányos status quo és az 1956. október 23-i forradalom. Magyarország államformája az 1946: I. tc. alapján létrejött köztársaság; kormányformája az 1848: III. tc.-ben megállapított parlamentáris kormányzás; társadalmi formája az elmúlt évtized folyamán megszületett demokratikus és szocialista vívmányok fenntartásán alapuló társadalmi rend.

1. A Független Kisgazdapárt álláspontja az ország kormányzása tárgyában az Ideiglenes Nemzetgyűlés összehívásáig és az Ideiglenes Nemzeti Kormány megalakulásáig:

a) Nagy Imre kormánya nem mondott le, és ezért Magyarország törvényes, de jure kormánya.

b) Kádár János a szovjet csapatok segítségül hívásával megalakította de facto kormányát a működésében megakadályozott törvényes kormány helyett.

c) Ezáltal Magyarországon szakadék támadt a kormányzati hatalom joga és birtoklása között. Ezen kívül bizonyos külföldi államok részéről kísérlet történik a Kádár-kormány legalizálására, másrészről viszont nem tesznek lépést ennek tagadására.

d) A Független Kisgazdapárt az ország megmentése és a kibontakozás meggyorsítása érdekében kompromisszumot javasol.

e) Nagy Imre kormányának de jure és Kádár János kormányának de facto elismerésével alakuljon Ideiglenes Nemzeti Kormányzó Tanács. A Kormányzó Tanács az ország kormányzása mellett az államfői jogkört is gyakorolná. Erre magyar jogtörténeti praecedens a kossuthi Országos Honvédelmi Bizottmány, külföldi praecedens a jugoszláv Szövetségi Végrehajtó Tanács és a svájci Szövetségi Tanács. A Kormányzó Tanács elnöke állam- és kormányfő, tagjai a négy koalíciós párt képviselői az előzetes megállapodás arányában. Az elnök mellett két alelnök működnék. Ezalatt a minisztériumokat az 1848–49-es Országos Honvédelmi Bizottmány jogszokásához hasonlóan szakértő államtitkárok (miniszterhelyettesek) vezetnék. Ezáltal tehát a Kormányzó Tanács gyakorolná a megszűnt Elnöki Tanács és a Minisztertanács hatáskörét.

2. A politikai vezetés munkájában a szocialista vívmányokat elismerő, az 1945. novemberi választásokon részt vett pártok – a Független Kisgazdapárt, a Szociáldemokrata Párt, a Magyar Szocialista Munkáspárt (MKP), a Petőfi Párt (NPP) – vennének részt.

3. A köztársaság visszaállítása és a népköztársaság eltörlése nem érinti az állam szocialista jellegét. Egyrészt a szomszédos csehszlovák népi demokrácia államformája ma is a köztársaság, másrészt Magyarországon a népköztársaság fogalma összeforrott a bűnös Rákosi-uralommal, annak Rajk László és társai meggyilkolása alatti és utáni terrorisztikus korszakával. Államszervezetében pedig a hatalom nélküli parlamentet, a semmi tekintélyt nem élvező államfői tisztet (Elnöki Tanács elnöke) és a parlament jogkörét megnyirbáló, az egészséges parlamentarizmus elvével – a mi viszonyaink között – ellentétes Elnöki Tanácsot jelentette. De kizárólagos szocialista jellegét is megcáfolja Károlyi Mihály – a marxista-leninista történetírás felfogása szerint – „burzsoá-demokratikus” népköztársasága a magyar történelmi gyakorlatban.

4. A demokratikus és szocialista fejlődés elismert vívmányai: Az 1945-ös földreform. A bányák, bankok és gyárak államosítása. A demokratikus köztársaság kikiáltása. A fennálló gyárak és üzemek munkásigazgatáson alapuló állami és közösségi (szövetkezeti) tulajdona. Az egyéni paraszti és kisipari, kiskereskedői tulajdon biztosítása mellett a szabad és önkéntes szövetkezés fenntartása. A magántulajdon szabadsága a szocialista közerkölcs által megszabott határok között. A szabad vallásgyakorlás és az egyházak jogos kívánságainak biztosítása mellett az egyház és állam szétválasztásának elismerése. A munkásosztály szervezkedési szabadsága, kiépített munkásvédelem és általános társadalombiztosítás. A szocializmus és a demokrácia vívmányainak fenntartása és elvi alapjainak elismerése mellett nyilatkozatot tesz a kormányzásban résztvevő négy párt, valamint a magyarországi egyházak vezetői.

5. Gondoskodni kell a politikai kibontakozás ideiglenes közjogi és közigazgatási formájáról:

a) Nemzeti bizottmányokat választanak a községek, a városok és a városi kerületek. A községek nemzeti bizottmányai saját kebelükből megválasztják a járási nemzeti bizottmányok tagjait.

b) A járási és járási jogú városok nemzeti bizottmányainak küldötteiből a megyei, a városi kerületi és fővárosi kerületi nemzeti bizottmányok delegátusaiból pedig a városi és fővárosi nemzeti bizottmányok alakulnak meg.

c) A nemzeti bizottmányok átvennék a helyi tanácsok, a saját kebelükből választott intéző bizottságok pedig a tanácsi végrehajtó bizottságok hatáskörét. Így a meglévő adminisztrációval biztosítanák az ideiglenes közigazgatás munkáját.

d) Tekintettel a kibontakozás vázolt két jogforrására, valamint a jelenlegi országgyűlés megválasztásának körülményeire (az 1953. évi júniusi program előtt, a Rákosi-uralom tetőpontján), új Ideiglenes Nemzetgyűlést (300 taggal) kell összehívni.

e) Az összehívás módjára vonatkozóan javasoljuk, hogy a kormányzás munkájában résztvevő négy párt vezetősége lehetőleg az 1945-ös választásokon megválasztott, Magyarországon tartózkodó képviselői közül – a pártközi megállapodás számarányában – a népellenes és hazaáruló bűncselekményt elkövetett képviselők kizárásával, hívja be az Ideiglenes Nemzetgyűlés kérharmadát (200 tag). Míg a fennmaradó egyharmadot (100 tag) a megyei, megyei jogú városi és fővárosi nemzeti bizottmányok, a Szakszervezetek Szövetsége, a Parasztszövetség, az Írószövetség, a művészek szervezetei, a Magyar Tudományos Akadémia, az Egyetemi Forradalmi Bizottság delegálja saját soraiból, a fennmaradó néhány helyre pedig az Ideiglenes Nemzetgyűlés hív be képviselőket a magyar közéleti kiválóságok közül.

f) Az Ideiglenes Nemzetgyűlés megválasztja az Ideiglenes Nemzeti Köztársasági Főtanácsot. Ennek tagjai: az ideiglenes (köztársasági) elnök, az Ideiglenes Nemzetgyűlés elnöke (mint első helyettese, 1946: I. tc.), valamint a Nemzeti Köztársasági Főtanács harmadik tagja, lehetőleg a magyar kulturális élet ismert kiválósága.

g) A Nemzeti Köztársasági Főtanács ezután javaslatot tesz a miniszterelnök személyére vonatkozóan, majd a bemutatkozó új Ideiglenes Nemzeti Kormány a Nemzetgyűlés bizalmát kéri. A bizalom megkapása esetén átveszi az ország kormányzását és előkészíti a titkos és szabad választásokat.

h) Az Ideiglenes Nemzeti Köztársasági Főtanács és az Ideiglenes Nemzeti Kormány megalakulásával megszűnik a fent említett Ideiglenes Nemzeti Kormányzó Tanács.

6. A szabad választások megtartása után az új országgyűlés az 1946: I. tc. alapján megválasztja a köztársasági elnököt, valamint megalakul az új kormány. Az országgyűlés rendezi végleg a szocializmus magyar útjának jogalkotó és államszervező, gazdasági és társadalmi problémáit, valamint meghatározza az ország külpolitikáját. A semlegesség kérdésével – a szovjet kormány merev, elutasító magatartása esetén – a varsói szerződés egész problematikájával együtt csak ez az Országgyűlés foglalkoznék. Addig Magyarország tagja marad a varsói szerződésnek, azonban idegen csapatok nem állomásozhatnának az ország területén, kivéve – a magyar kormány által kért időpontig – a fent említett három ország biztonsági alakulatai. A varsói szerződés értelmében más országban állomásozó idegen csapatok csak külső támadás esetén vehetők igénybe a szerződésben együttműködő államokban. Ezért a varsói szerződésben résztvevő államok – csapataik Magyarországon történő állomásoztatása nélkül – az ENSZ-szel közösen garantálnák a szerződést szintén aláírt Magyarország szuverenitását és területi integritását.

(Forrás: História folyóirat 1988/6. száma, 17-19.o., közli a Modell és Valóság 1. 367-372.o.)

Az Antall József Baráti Társaság oldalain található tartalmak letölthetőek, felhasználhatóak, harmadik fél számára továbbíthatóak a forrás és az elérés feltüntetésével.

webdesign, honlap készítés, weblap készítés,
        arculattervezés, szoftverfejlesztés, grafika, ügyviteli rendszer, hosting